رازهای پشت پرده ۵ تابلوی نقاشی مشهور
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۸۷۷۹
آفتابنیوز :
در این مطلب به داستان پسزمینه برخی از نقاشیهای معروف جهان پرداختهایم.
«جیغ» - ادوارد مونک
ادوارد مونک، نقاش برجسته نروژی، در یک عصر زیبا، در جادههای شهر درحال قدمزدن بود. او لحظهای راه رفتن را متوقف کرد و نگاهی به آسمان انداخت. تنها چیزی که دید، غروب خورشید و ابرهایی بود که به رنگ قرمز در آمده بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«گرنیکا» - پابلو پیکاسو
در سال ۱۹۳۷، هواپیماهای جنگی آلمان و ایتالیا دهکده گرنیکا در شمال اسپانیا را بمباران کردند و جان بیگناهان زیادی را گرفتند. دولت اسپانیا از پیکاسو، نقاش نامدار این کشور، خواست تا حادثه بمباران و درد و رنج مردم را در یک تابلوی نقاشی به تصویر بکشد. به این ترتیب، فرصتی برای پیکاسو ایجاد شد تا بغض و خشم خود را علیه جنگ با خلق تابلوی گرنیکا تصویر کند. در این نقاشی، پیکاسو مصائب انسانها، حیوانات و پرندگان را که از بمباران شدید ناشی میشد، به تصویر درآورده است.
«شب پرستاره» - ونسان ونگوگ
این نقاشی زمانی کشیده شد که ونسان ونگوگ، نقاش هلندی در بیمارستان روانی به سر میبرد. در طول شب، منظرهای که در بیرون از پنجره دیده میشد، توجه ونگوگ را به خود جلب کرد و الهامبخش خلق یک اثر ماندگار شد. این اثر در واقع چیزی است که ونگوگ از پنجره بیمارستان روانی شهر میدید. برخی معتقدند، خلق این تابلو توسط ونگوگ تلاشی بود برای غلبه بر بیماریای که او در آخرین سالهای عمرش، در سیاهی آن گرفتار شد.
«مادر ویسلر» - جیمز مک نیل ویسلر
داستانهای زیادی درباره این نقاشی وجود دارد که نمیتوان از درست بودن آنها مطمئن بود. مشهورترین داستان این است که این اثر در لندن و زمانی کشیده شد که مادر نقاش، به جای زن دیگری که به عنوان مدل قرار بود به خانه آنها بیاید و تأخیر داشت، قرار گرفت. همچنین گفته میشود ویسلر، خالق این اثر، قصد داشت شخصیت را در حالت ایستاده نقاشی کند، اما به دلیل شرایط سلامت مادرش، مجبور شد تغییر عقیده بدهد. به نظر میرسد که این اثر، با هدف ارج نهادن و بزرگ شمردن جایگاه مادر، کشیده شده است.
«گشت شبانه» - رامبرانت
وقتی رامبرانت نقاش معروف هلندی، سفارش به تصویرکشیدن ۱۸ نفر از اعضای برجسته گارد محافظان شبانه شهر را دریافت کرد، ناخوشاحوال بود. این سفارش به منظور پر کردن فضای عریض و طویل مرکز فرماندهی گارد محافظان به او داده شد. تصویر فرانس بانینگ کک، سرکرده این سربازان، در مرکز تابلو خودنمایی میکند. هرچند رامبرانت، مرد متموّلی بود، اما معمولا برای کارهایش دستمزد بالایی طلب میکرد. او در این کار، از هر کدام از افرادی که در تصویر بودند، ۱۰۰ گیلدر (واحد پول هلند ) طلب کرد و در مجموع دستمزدی معادل ۱۶۰۰ گیلدر گرفت که در آن زمان، رقمی افسانهای بود.
منبع: روزنامه خراسانمنبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی این رویداد، آیین گشایش نمایشگاه انفرادی «افکار» شامل نقاشیهای مریم نامدار، ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در نگارخانه «نقش جهان» برگزار میشود.
مریم نامدار متولد ۱۳۶۱ و فارغالتحصیل رشته هنرهای تجسمی است. او پیش از این آثارش را در برخی نمایشگاههای گروهی نظیر منتخب آثار گالری اکنون (اصفهان)، منتخب آثار گالری آرتیبیشن، گالری هفتا، داوودی و زرنا به نمایش گذاشته بود.
این هنرمند درباره آثار به نمایشدرآمده در نمایشگاه «افکار» گفت: قطعاً به عنوان یک نقاش انتزاعی، خود را در دنیایی از رنگها و فرمهای غیرطبیعی میبینم. داستانها در ذهنم با استفاده از این عناصر و رنگها تداعی میشوند. بوم نقاشی من به صحنهای تبدیل میشود که در آن احساسات، تجربیات و افکار آشکار میشوند و من به دنبال انتقال این مناظر درونی از طریق کارم هستم. دغدغه همیشگی من نپذیرفتنِ آثارم در جامعهای است که گالریدارها هنر را کالایی برای کسب درآمد میدانند و عملاً نقاشی انتزاعی یا آبستره جایی در این روند ندارد. تمایل گالریدارها به هنر روایتی باعث به انزوا کشیدهشدن اینگونه سبکها شده است. با امید به روزهایی که هنر در کلیه سبکها پذیرفته شود.
همچنین نامدار در بخشی از استیتمنت نمایشگاه انفرادی خود نوشته است: «افکار» به تفکر دعوتت میکند. یک قدم نزدیکتر شوید و صدای تپش رنگها را بشنوید؛ صدای نبض وجود. رنگها شما را وادار به حرفزدن میکنند و در عین حال به دروننگری دعوتت میکند. چه چیزی فراتر از شکل نهفته رنگها است؟ آیا آشفتگی میتواند هماهنگی داشته باشد؟ آیا در انتزاع آرامش وجود دارد؟ این تفسیر شما را به چالش میکشاند.
۲۰ تابلو در این نمایشگاه به نمایش درمیآیند که با تکنیک اکلرولیک روی بوم و در سبک آبستره (انتزاعی) اجرا شدهاند.
آثار نقاشی مریم نامدار در نمایشگاه انفرادی «افکار»، از روز ۱۴ تا ۱۹ اردیبهشت در نگارخانه نقش جهان روی دیوار قرار خواهند داشت.
علاقهمندان به تماشای این آثار تجسمی میتوانند طی روزهای یادشده از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه «نقش جهان» به نشانی خیابان نیاوران، خیابان باهنر، همایونفر، کوچه سعدی، خیابان محمودی ۲، پلاک ۹ مراجعه کنند. گالری شنبهها تعطیل است.
کد خبر 6094368