رنج مادر در تابلوهای نقاشی
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۷۶۳۹
به گزارش اقتصادآنلاین، مادر بودن را می توان پاک ترین و مقدس ترین وظیفه ای دانست که به زن ها محول می شود. مادران در طول تاریخ همواره مهمترین تاثیر را بر قلب و روح فرزندانشان گذاشته اند.
نقش مادر در جامعه همیشه مورد تکریم و توجه ویژه ای بوده است. در آثار هنری نیز از قرون وسطی تا زمان کنونی، مادران یکی از سوژه های مهم محسوب می شده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تابلوهای بی شماری با موضوع مادر در سبک های مختلف هنری از جمله امپرسیونیسم و کوبیسم ترسیم شده است. در هر کدام از سبک های مختلف، جوهره اصلی مشترک است و آن عشق پاک مادر به فرزند است.
در ادامه این گزارش، با چند تابلو با موضوع مادر به انتخاب الجزیره آشنا می شوید:
تابلوهایی با موضوع مهر مادری از آغاز قرن هجدهم، به شکلی واقع گرایانه ترسیم شده اند از جمله این آثار تابلویی از یک مادر و فرزندش اثر لئون ژان باسیل پرو، نقاش فرانسوی (۱۹۰۸ ـ ۱۸۳۲) است. این تابلو تصویری واقع گرایانه از یک مادر به همراه کودکش را نشان می دهد. مادر درحال بوسیدن کودک است در حالی که لوازم بافتنی و نخ کنار دستش قرار گرفته و در حال بافت لباسی برای کودکش است.
در قرن ۱۹ و دوره ویکتوریایی در اروپا، مادران ناچار می شدند فرزندان خود را به طور غیرقانونی به دنیا آورده و بعد به اجبار به بیمارستان های تخصصی کودکان بسپارند. این بیمارستان ها اینگونه نوزادان را برای خدمت و بیگاری در آینده بزرگ می کردند.
همین موضوع سوژه برخی از نقاشان آن دوره بوده است. یکی از تابلوهایی که با این موضوع ترسیم شده تابلو زیر اثر هنری نلسون اونیل (۱۸۸۰ـ ۱۸۱۷) است.
در این تابلو چهره زنی که نوزادش را مقابل بیمارستان گذاشته و با او خداحافظی می کند، بیانگر رنج و اندوهی است که مادران در آن شرایط متحمل می شده اند.
تابلوی زیر به نام «مرد در دریا» اثر ونسان ون گوگ یکی از آثاری است که به طور ویژه به نقش مادر می پردازد. هر چند نامش در ظاهر کمی عجیب و بی ارتباط است اما نام این اثر به مادری تنها و رنج دیده اشاره دارد که نوزادی را بغل گرفته و پدر نوزاد صیاد بوده و در دریا به سر میبرد و مادر تنها با فرزندش نشسته است. این نقاشی مربوط به سبک امپرسیونیسم است.
مکتب کوبیسم از ابتدای قرن بیستم با زیر پا گذاشتن بسیاری از قوانین و قواعد طراحی پا گرفت و پابلو پیکاسو یکی از پیشگامان این سبک است.
پیکاسو ده ها اثر با موضوع مادر به سبک های گوناگون دارد. یکی از آنها تابلو مادر و کودک است که در سال ۱۹۲۱ ترسیم کرده. این نقاشی بدن انسان را در پس زمینه ای غیرواقعی ترسیم کرده و احساسات مادر نسبت به کودکش را در اولویت قرار داده است.
منبع: ایسنا
این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند
منبع: اقتصاد آنلاین
کلیدواژه: تابلوهای نقاشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی این رویداد، آیین گشایش نمایشگاه انفرادی «افکار» شامل نقاشیهای مریم نامدار، ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در نگارخانه «نقش جهان» برگزار میشود.
مریم نامدار متولد ۱۳۶۱ و فارغالتحصیل رشته هنرهای تجسمی است. او پیش از این آثارش را در برخی نمایشگاههای گروهی نظیر منتخب آثار گالری اکنون (اصفهان)، منتخب آثار گالری آرتیبیشن، گالری هفتا، داوودی و زرنا به نمایش گذاشته بود.
این هنرمند درباره آثار به نمایشدرآمده در نمایشگاه «افکار» گفت: قطعاً به عنوان یک نقاش انتزاعی، خود را در دنیایی از رنگها و فرمهای غیرطبیعی میبینم. داستانها در ذهنم با استفاده از این عناصر و رنگها تداعی میشوند. بوم نقاشی من به صحنهای تبدیل میشود که در آن احساسات، تجربیات و افکار آشکار میشوند و من به دنبال انتقال این مناظر درونی از طریق کارم هستم. دغدغه همیشگی من نپذیرفتنِ آثارم در جامعهای است که گالریدارها هنر را کالایی برای کسب درآمد میدانند و عملاً نقاشی انتزاعی یا آبستره جایی در این روند ندارد. تمایل گالریدارها به هنر روایتی باعث به انزوا کشیدهشدن اینگونه سبکها شده است. با امید به روزهایی که هنر در کلیه سبکها پذیرفته شود.
همچنین نامدار در بخشی از استیتمنت نمایشگاه انفرادی خود نوشته است: «افکار» به تفکر دعوتت میکند. یک قدم نزدیکتر شوید و صدای تپش رنگها را بشنوید؛ صدای نبض وجود. رنگها شما را وادار به حرفزدن میکنند و در عین حال به دروننگری دعوتت میکند. چه چیزی فراتر از شکل نهفته رنگها است؟ آیا آشفتگی میتواند هماهنگی داشته باشد؟ آیا در انتزاع آرامش وجود دارد؟ این تفسیر شما را به چالش میکشاند.
۲۰ تابلو در این نمایشگاه به نمایش درمیآیند که با تکنیک اکلرولیک روی بوم و در سبک آبستره (انتزاعی) اجرا شدهاند.
آثار نقاشی مریم نامدار در نمایشگاه انفرادی «افکار»، از روز ۱۴ تا ۱۹ اردیبهشت در نگارخانه نقش جهان روی دیوار قرار خواهند داشت.
علاقهمندان به تماشای این آثار تجسمی میتوانند طی روزهای یادشده از ساعت ۱۶ تا ۱۹ به نگارخانه «نقش جهان» به نشانی خیابان نیاوران، خیابان باهنر، همایونفر، کوچه سعدی، خیابان محمودی ۲، پلاک ۹ مراجعه کنند. گالری شنبهها تعطیل است.
کد خبر 6094368