رنج گس شکوفایی
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۶۵۲۳۵
شاخه اصلی هنریشان نقاشی است که در تمام سبکهای آن به بلوغ رسیده، به نحوی که امپرسیون یا اکسپرسیونشان خاص خودشان است و هیچ رگهای از تقلید در کارشان نیست.
وی آموزگار خود را کتابهای بسیاری که خوانده میداند و بیشترین تاثیر را از کتاب ژان کریستوف رومن رولان پذیرفته است و در هنر پس از بتهوون بیشترین تاثیر را از ونسان ونگوگ و زندگی او پذیرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اولین نقاشیاش را در هشت سالگی بدون اینکه بداند استعدادی دارد، کشیده و اولین اثر رنگ روغن و چهره را در ۱۳سالگی آن هم بدون ابزار کامل ترسیم کرده است.
خانم برومند در نوجوانی دختری اهل مد، پرشور و ساختارشکن و به دلیل مردسالاری گسترده در اطرافش با ازدواج مخالف بوده و این امر را با روح آزاد خود مغایر میدانسته است.
تا اینکه همسرشان آقای بدایت با یک خواستگاری متفاوت که سویههای زیباشناختی داشته، نظر ایشان را جلب میکند.
این زوج صاحب سه فرزند میشوند. فرزند اولشان دومان، براثر خطای پزشکی دچار معلولیت ذهنی شده، فرزند دومشان پویان دانشجوی دکترای مهندسی کامپیوتر و ریاضی است و فرزند سومشان زویا همانند مادر سرشار از استعداد نقاشیبود. زمانی که دومان متولد میشود، پزشکان به او میگویند این کودک توانایی حرکت، تکلم و آموزشپذیری نخواهد داشت و پیشنهاد میکنند که فرزندش را به بهزیستی بسپارد. اما ایشان با اعتقادش به سرنوشت و کائنات و حکیمانه بودن هر اتفاق، نهتنها امیدش را از دست نمیدهد، بلکه از کار استعفا و قهرمانانه تمام تمرکزش را وقف تربیت فرزندانش میکند.
او رسالت اصلی خود را مادربودن و تلاش برای بهترین بودن در این نقش میداند و هنر و نقاشی را برای اینکه مادر خوبی باشد و بتواند تعادل روحی و فکری خود را حفظ کند، دنبال میکند.
درباره رشد وتربیت فرزندانش بسیار اهل علم و عمل است، مثلا برای تربیت دومان هر کتابی که مفید بوده را خوانده و هر پزشکی که معرفی شده مراجعه کرده، اما بعد از نتیجه نگرفتن، به آموزش از طریق هنر و بازی روی میآورد. دستاورد این فداکاری و تلاش نقض حرف پزشکان درباره دومان است.
داستان فرزندداری خانم برومند، برای تربیت فرزندانی شاد و خلاق پر از خلاقیت است. یکی از کارهای جالبشان طراحی دفتر امتیاز و کارت پول ماهانه بوده است. در دفتر امتیاز در راستای نظم، مسؤولیتپذیری و آگاهی بچهها، همه کارها و مسؤولیتها یک امتیاز، اما گوش دادن به کتاب خواندن مادر و بیان برداشتشان از کتاب، ۱۰امتیاز داشته است. بچهها در پایان ماه بر اساس امتیازی که در طول ماه کسب میکردند، کارت پول برای خرید وسایل مورد علاقه خود دریافت میکردند.
ایشان سالها بعد وقتی با شوک خودکشی دخترش مواجه میشود، شور زندگی در او از بین میرود و این موضوع او را بهشدت درمانده میکند. همین استیصال، زمینهساز حرکت او به سمت هنر درمانگر میشود. وی بدون شناخت نسبت به این سبک و کارکردش، تنها راه نجات خود را در خلق آثاری مییابد که پس از خلقشان و نگاهکردن به آنها احساس میکند حالش روبه بهبود است، غلیان حس و استعدادشان در این شاخه از هنر به حدی است که بیش از ۴۰۰۰ تا از آثارشان در این سبک خلق شده و نه تنها در ایران بلکه میشود گفت در جهان یک گنجینه منسجم کمنظیر از هنر درمانگر است.
پس از خلق آثار درمانگر، کنجکاو میشود که چرا خلق و نگاه کردن این آثار تاثیر خوبی روی احوالاتش دارد، موضوع را به پسرش پویان میگوید، پویان آثار مادر را برای تحلیلگران خارج از کشور، بهویژه آمریکا میفرستد.
تحلیلگران بهخصوص فیلسوفان هنر و روانشناسانی که آثار را میبینند، همه شگفتزده میشوند. پس از آن پیشنهادهای حمایت و همکاری زیادی بهویژه از آمریکا دریافت میکند، اما علاقهاش به کرمان و کویر و و انرژی مثبتی که از مردمان دیار کریمان دریافت میکنند، باعث ردکردن این پیشنهادها میشود.
خانم برومند توصیهشان برای همه انسانها، داشتن حداقل یک هنر در چنته است. هنر را نجاتبخش میداند ولی هنر مدرنی که به پوچی رسیده را رد میکند و نظرشان این است که خلق هنر باید از درون انسان سرچشمه بگیرد.
او دورنمای فوقالعادهای را برای آینده هنری خود پیشبینی میکند. دلیلش این است کار خودش را که همان حرکت کردن بوده، انجام داده و الان زمان آن رسیده که کائنات کار خودش را انجام بدهد. وی دنیای اکنون را به دلیل مصرف گرایی، مد و تجملات سیاه میبیند.
معتقد است انسان در نهایت به سمت معنویت خواهد رفت و دنیا آبی مایل به بنفش (همان بنفش روحانی) میشود و برای رسیدن به این معنویت انسان باید مصرفگرایی را کنار بگذارد و به طبیعت بازگردد.
رقیه مقبلی - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: حبیبه برومند مصرف گرایی معنویت بنفش روحانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۶۵۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
علی اکبر محزون عضو کمیته علمی دومین جایزه جوانی جمعیت گفت: شروع کاهش نرخ باروری در کشور ما به حدود دهه چهل بر می گردد. در اولین سرشماری کشور که سال ۱۳۳۵ اجرا شد و پس از آن در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار در ایران نرخ رشد جمعیت محاسبه شد که آن زمان ۱/۳ درصد بود از همان سالها هشدارهای رشد جمعیت آغاز شد. سال ۴۶ بیانیه تهران در خصوص تنظیم خانواده و ضرورت کنترل جمعیت تصویب شد و بعد از انقلاب هم در دهه شصت بحث جمعیت دوباره مطرح شد. در برنامه توسعه سال ۱۳۶۷ طرحی با عنوان سیاست تحدید موالید مطرح شد. هدف این طرح چنین بود که اگر در سال ۱۳۶۷ میانگین هر خانواده ۵/۶ فرزند بود تا سال ۱۳۹۰ این عدد به ۴ فرزند کاهش یابد. درسال ۷۲ قانون تنظیم جمعیت در مجلس شورای اسلامی تایید شد که طبق این طرح فرزند چهارم به بعد محروم از فعالیت اجتماعی شود. سال ۱۳۷۳ و به میلادی ۱۹۹۴ اجلاس بین المللی جمعیت و توسعه در قاهره با مشارکت ۱۷۹ کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و مواحده طرح کنترل جمعیت در سطح بین الملل تحت عنوان International Conference on Population and Development تصویب شد. ریشه اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت در دنیا و کشورما از اینجا آغاز شد.
وی افزود: علت شدت این کاهش در ایران به این دلیل بود که علاوه بر کنترل اجتماعی کنترل فردی نیز به وجود آمد. خانوادهها از دهه ۶۰ بنا به عوامل مختلف مانند کاهش مرگ و میر کودکان و شانس زنده ماندن بالا، تصمیم به فرزندآوری کمتر گرفتند چرا که قبلا پنج فرزند متولد میشد که لااقل سه نفر از آنها زنده بمانند. دیگر نیازی به چنین اقداماتی نبود پس همان سه فرزند متولد میشدند.
وی در ادامه گفت:، اما به تعبیر خودم اینها حاصل یک نگاه مالتوسی بود بحث تنگ دستی که ناشی از افزایش فرزند می شود. بحث دوم جریان اجتماعی بود. افراد با استمرار فرایند توسعه وارد مباحثی شدند که باعث پیشرفت فردی آنها شود و به تحرک اجتماعی پرداختند و فرزند آوری را مانع این پیشرفت دیدند. بحث فردگرایی در جامعه باعث شد تحرک اجتماعی و فرزند آوری در مقابل هم قرار گیرند؛ و در مرحله سوم جایگزینی برای نهاد خانواده و تغییر نهاد خانواده که حاصل تغییر نگرشها در جوامعی مثل ایران شد روند رشد را به شدت کاهش داد.
وی تاکید کرد: بر روی مبانی فکری و نظری موضوع باید بیشتر تمرکز کرد و اقدامات اساسی صورت بگیرد. در دنیا هم برای موضوعات مهم همینطور عمل میکنند. باید الگوی یک خانواده کامل را بسازیم، مبنی بر نظریه شهید مطهری از انسان کامل این قالب را در مبانی فکری خانواده جای دهیم و در ادامه به تعهد به خانواده بپردازیم.
جامعه دانشگاهی و حوزه علمیه نیز میتواند در حوزه شناسایی مسائل و ترسیم وضع مطلوب کمک شایانی به این راهبرد داشته باشد.
نقش جایزه ملی جمعیت در مرحله اول ایجاد انگیزه است و برای اثرگزاری بهتر میتواند به اصطلاح، کف میدانیتر و در محلهها و مراکز عمومی باشد. تا انگیزه نخبگان را در جامعه عمومی بیشتر کند. چرا که بحث خانواده است و حتی میتواند الگویی شود تا هم محلیها و خانواده هم به نخبگان رجوع کنند.
دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخشهای خانواده، رسانه، سازمانهای مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکتها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان